argomenti

monografie

Newsletter

News

Apporto di vitamina D e calcio e prevenzione delle fratture

DIPART (Vitamin D Individual Patient Analysis of Randomized Trials) Group.
BMJ. 2010 Jan 12;340:b5463. doi: 10.1136/bmj.b5463.

Le fratture causate dalla fragilità ossea tipica dell’anziano costituiscono un importante problema sociale. La carenza di vitamina D, che è piuttosto frequente nell’età avanzata, si ripercuote sull’integrità delle ossa: la somministrazione di questa vitamina è indicata quale strategia per la prevenzione delle fratture nell’anziano. Tuttavia, i risultati di diversi studi suggeriscono che la Supplementazione con la sola vitamina D non sia sufficiente a produrre effetti protettivi rilevanti, e che sia quindi necessario associarla con il calcio.
Questa Metanalisi ha valutato sette studi controllati per un totale di più di 68000 pazienti, di età compresa tra 47 e 107 anni, con lo scopo di stabilire l’efficacia del trattamento con vitamina D o con vitamina D più calcio, nella prevenzione delle fratture, tenendo in considerazione le caratteristiche dei pazienti. L'analisi dei dati dimostra che la somministrazione giornaliera di vitamina D alla dose di 10 µg al giorno, se associata al calcio, è in grado di ridurre del 25% diversi tipi di fratture, incluse quella dell’anca. Al contrario, la sola vitamina D, alla dose di 10 o 20 µg al giorno, non ha comportato alcun effetto protettivo. I risultati erano simili negli uomini e nelle donne ed indipendenti dall’età o da precedenti fratture.

Patient level pooled analysis of 68 500 patients from seven major vitamin D fracture trials in US and Europe

OBJECTIVES: To identify participants' characteristics that influence the anti-fracture efficacy of vitamin D or vitamin D plus calcium with respect to any fracture, hip fracture, and clinical vertebral fracture and to assess the influence of dosing regimens and co-administration of calcium. DESIGN: Individual patient data analysis using pooled data from randomised trials. DATA SOURCES: Seven major randomised trials of vitamin D with calcium or vitamin D alone, yielding a total of 68 517 participants (mean age 69.9 years, range 47-107 years, 14.7% men). STUDY SELECTION: Studies included were randomised studies with at least one intervention arm in which vitamin D was given, fracture as an outcome, and at least 1000 participants. DATA SYNTHESIS: Logistic regression analysis was used to identify significant interaction terms, followed by Cox's proportional hazards models incorporating age, sex, fracture history, and hormone therapy and bisphosphonate use. RESULTS: Trials using vitamin D with calcium showed a reduced overall risk of fracture (hazard ratio 0.92, 95% confidence interval 0.86 to 0.99, P=0.025) and hip fracture (all studies: 0.84, 0.70 to 1.01, P=0.07; studies using 10 microg of vitamin D given with calcium: 0.74, 0.60 to 0.91, P=0.005). For vitamin D alone in daily doses of 10 microg or 20 microg, no significant effects were found. No interaction was found between fracture history and treatment response, nor any interaction with age, sex, or hormone replacement therapy. CONCLUSION: This individual patient data analysis indicates that vitamin D given alone in doses of 10-20 microg is not effective in preventing fractures. By contrast, calcium and vitamin D given together reduce hip fractures and total fractures, and probably vertebral fractures, irrespective of age, sex, or previous fractures.

indietro Torna all'indice    stampa Stampa questo articolo    Invia Invia l'articolo