News
Consumo di noci e funzione endoteliale in soggetti diabetici
Ma Y, Njike VY, Millet J, Dutta S, Doughty K, Treu JA, Katz DL.
Diabetes Care. 2010 Feb;33(2):227-32.
Numerosi studi hanno ormai dimostrato i benefici del consumo di noci su diversi fattori di rischio cardiovascolare, tra i quali la riduzione della colesterolemia e il miglioramento della funzione endoteliale in soggetti ipercolesterolemici.
Gli autori di questa ricerca hanno valutato gli effetti dell’integrazione della dieta libera con 56 g di noci (equivalenti a 366 kcal) in un gruppo di pazienti diabetici, tra i quali generalmente l’Incidenza di malattie cardiovascolari è elevata e la disfunzione endoteliale particolarmente frequente. Gli autori hanno osservato un miglioramento significativo della funzionalità endoteliale misurata come vasodilatazione flusso mediata dopo 2 mesi di Supplementazione, rispetto alla sola dieta senza noci, e nessuna variazione rilevante degli altri parametri considerati (colesterolemia, glicemia, BMI).
Questi dati suggeriscono che il consumo regolare di noci, anche in assenza di restrizioni dietetiche, contribuisca a ridurre il rischio cardiovascolare nei soggetti con Diabete di tipo II.
Effects of walnut consumption on endothelial function in type 2 diabetic subjects: a randomized controlled crossover trial.
OBJECTIVE: To determine the effects of daily walnut consumption on endothelial function, cardiovascular biomarkers, and anthropometric measures in type 2 diabetic individuals. RESEARCH DESIGN AND METHODS: This study was a randomized, controlled, single-blind, crossover trial. Twenty-four participants with type 2 diabetes (mean age 58 years; 14 women and 10 men) were randomly assigned to one of the two possible sequence permutations to receive an ad libitum diet enriched with 56 g (366 kcal) walnuts/day and an ad libitum diet without walnuts for 8 weeks. Subjects underwent endothelial function testing (measured as flow-mediated dilatation [FMD]) and assessment of cardiovascular biomarkers before and after each 8-week treatment phase. The primary outcome measure was the change in FMD after 8 weeks. Secondary outcome measures included changes in plasma lipids, A1C, fasting glucose, insulin sensitivity, and anthropometric measures. RESULTS: Endothelial function significantly improved after consumption of a walnut-enriched ad libitum diet compared with that after consumption of an ad libitum diet without walnuts (2.2 +/- 1.7 vs. 1.2 +/- 1.6%; P = 0.04). The walnut-enriched diet increased fasting serum glucose and lowered serum total cholesterol and LDL cholesterol from baseline (10.0 +/- 20.5 mg/dl, P = 0.04; -9.7 +/- 14.5 mg/dl, P < 0.01; and -7.7 +/- 10 mg/dl, P < 0.01, respectively), although these changes were not significant compared with those for an ad libitum diet without walnuts. There were no significant changes in anthropometric measures, plasma A1C, and insulin sensitivity. CONCLUSIONS: A walnut-enriched ad libitum diet improves endothelium-dependent vasodilatation in type 2 diabetic individuals, suggesting a potential reduction in overall cardiac risk.
