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I soggetti sovrappeso e obesi mostrano reazioni facciali più rapide e intense all’assaggio di un cibo amaro

12-09-2013

Garcia-Burgos D, Zamora MC.
Appetite. 2013 Aug 29. pii: S0195-6663(13)00371-1. doi: 10.1016/j.appet.2013.08.013.

Il comportamento alimentare ha più di una sfaccettatura. Questo è il primo studio ad aver dimostrato che esiste un rapporto, da approfondire, tra le reazioni spontanee al gusto dei cibi, la successiva scelta di consumo e, di conseguenza, il peso corporeo. Il confronto è stato fatto tra due gruppi di soggetti, magri (con indice di massa corporea o BMI minore di 20) e sovrappeso (con BMI maggiore di 23), che sono stati sottoposti a rilevazione dei livelli di consumo di alimenti “amari” ( succo di pompelmo, cavolfiore, broccoli, spinaci, cavolini di Bruxelles, ma anche vino, birra, tè e caffè non zuccherati, cioccolato amaro), e che hanno assunto in tempi diversi, soluzioni a concentrazione crescente di pompelmo e di cacao amaro. La rapidità e l’intensità della reazione di disgusto/rifiuto di un cibo sono state molto più marcate in tutti i soggetti con BMI maggiore, condizionando com’è ovvio la scelta successiva al consumo. Questi parametri potrebbero perciò rappresentare un punto di riferimento più affidabile rispetto ai self-report nella conduzione degli studi sul rapporto tra la scelta degli alimenti, diretta per lo più a soddisfare un piacere, e l’incremento ponderale.

Facial affective reactions to bitter-tasting foods and body mass index in adults.

Differences in food consumption among body-weight statuses (e.g., higher fruit intake linked with lower body mass index (BMI) and energy-dense products with higher BMI) has raised the question of why people who are overweight or are at risk of becoming overweight eat differently from thinner people. One explanation, in terms of sensitivity to affective properties of food, suggests that palatability-driven consumption is likely to be an important contributor to food intake, and therefore body weight. Extending this approach to unpalatable tastes, we examined the relationship between aversive reactions to foods and BMI. We hypothesized that people who have a high BMI will show more negative affective reactions to bitter-tasting stimuli, even after controlling for sensory perception differences. Given that hedonic reactions may influence consumption even without conscious feelings of pleasure/displeasure, the facial expressions were included in order to provide more direct access to affective systems than subjective reports. Forty adults (28 females, 12 males) participated voluntarily. Their ages ranged from 18 to 46 years (M=24.2, SD=5.8). On the basis of BMI, participants were classified as low BMI (BMI<20; n=20) and high BMI (BMI>23; n=20). The mean BMI was 19.1 for low BMI (SD=0.7) and 25.2 for high BMI participants (SD=1.8). Each subject tasted 5 ml of a grapefruit juice drink and a bitter chocolate drink. Subjects rated the drinks' hedonic and incentive value, familiarity and bitter intensity immediately after each stimulus presentation. The results indicated that high BMI participants reacted to bitter stimuli showing more profound changes from baseline in neutral and disgust facial expressions compared with low BMI. No differences between groups were detected for the subjective pleasantness and familiarity. The research here is the first to examine how affective facial reactions to bitter food, apart from taste responsiveness, can predict differences in BMI.

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