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Ridurre le calorie del classico “menu bimbi” al fast food contribuisce a cambiare significativamente in meglio le abitudini alimentari

09-01-2014

Wansink B, Hanks AS.
Obesity (Silver Spring). 2013 Nov 25. doi: 10.1002/oby.20668. [Epub ahead of print]

Ridurre le porzioni di patatine fritte; includere la mela fresca a fettine, senza accompagnamento di caramello; offrire una bevanda a base di latte scremato aromatizzato al cioccolato. Con queste semplici modifiche, senza ricorrere a drastiche esclusioni di cibi graditi, una importante catena di fast-food ha dimostrato che è possibile migliorare il comportamento alimentare dei clienti più giovani. Infatti, osservando le scelte operate subito dopo le modifiche al più noto e palatabile menu per i piccoli paragonandole a quelle fatte a distanza di un anno, si è dimostrato che calibrati cambiamenti di rotta indirizzano efficacemente le scelte nutrizionali. In totale, sono state tolte 104 kcal/ menu, soprattutto grazie alla diminuzione della porzione di patatine fritte. Nonostante questa riduzione, la gran parte dei clienti non ha optato per un piatto principale più calorico, mantenendo la scelta sul pollo, invece che sull’hamburger o sul cheese-burger. Questo approccio “soft” all’educazione alimentare viene quindi suggerito dai ricercatori anche all’interno delle mura domestiche.

Calorie Reductions and Within-Meal Calorie Compensation in Children’s Meal Combos

Objective: What happens if a fast-food restaurant chain lowers the calories in a children’s meal bundle (CMB), mainly by reducing the portion size of French fries? This study examines how such changes may influence within-meal selections. Specifically, do lower-calorie changes lead to within-meal calorie compensation?
Design and Methods: Item-level anonymous transaction data were collected for thirty chain-owned representative US restaurants during June, July, and August of 2011 (pre-changes) and 2012 (post-changes) with a focus on transaction records that included a CMB. Mixed-effects, repeated measures estimation techniques were used for the analysis. Outcome measures were the percentage and caloric profile of specific entree items, side items, and beverages purchased in all children selecting meals.
Results: The new CMB resulted in selected children’s meals that had an average of 18.8% fewer calories (P<0.001). Additionally, a greater percentage of meals had milk (P<0.001) compared to the prior year.
Conclusion: Small changes in the automatic—or default—foods offered or promoted in children’s meals can reduce calorie intake and improve the overall nutrition from selected foods as long as there is still an indulgence. Importantly, balancing a meal with smaller portions of favored foods might avoid reactance and overeating. Just as managers have done this in restaurants, parents can do this at home.

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